Alhamdulillah, kini kandungan memasuki umur 2 bulan atau 8minggu. Last week, aku ajak hubby gi klinik kerana rasa tidak sedap badan dan peranakan terasa sakit membuatkan aku betul2 rasa tidak selesa terutamanya di waktu malam. Aku bimbang andai sesuatu terjadi pada kandungan memandangkan Ahmad Zafran juga agak lasak tidurnya menghimpit aku dan sering memanjat badan. Sewaktu discan, kandungan positif memasuki umur 7minggu 3 hari. Tapi doktor pelik kerana janin berada di sebelah kiri dan bukan di bahagian tengah. Kesakitan yang aku alami juga menyebabkan doktor membuat pemeriksaan lebih teliti di sebelah kanan. Melalui skrin hasil scan yang dilakukan, terdapat 2 ketulan bertompok di sebelah kanan yang dikenali sebaga cyst. Ingatkan kembar, rupanya2 ada benda lain yang turut wujud di dalam rahim yang mungkin menjadi faktor aku sering berasa sakit di bahagian rahim.

Menurut doktor, cyst adakalanya wujud ketika mengandung namun biasanya akan menyusut dan mengecil tatkala kandungan semakin membesar. Tapi disebabkan aku sering merasa sakit, doktor mengesyorkan aku membuat rawatan susulan kepada doktor pakar sakit puan bagi mengelakkan cyst mengganggu janin. Antara hospital kerajaan atau swasta, aku memilih untuk ke hospital swasta. Bukan kerana hospital kerajaan tidak elok, namun disebabkan faktor masa, hospital swasta menjadi pilihan. Aku bercadang ingin ke Pusat Rawatan Az-Zahrah di Bangi dan berjumpa dengan doktor yang merawatku sewaktu kelahiran Zafran dulu, Dr Noraini tetapi temujanji untuk hari sabtu telah penuh hingga hujung bulan 11 ni. Kalau nak pergi Hosp kerajaan pun, sekarang tak boleh lagi memandangkan hubby perlu menghabiskan kursusnya yang akan berakhir 26Nov09 ini. Selepas tarikh tu, raya haji dan kami terus balik ke kampung. Mungkin kalau tak sempat membuat temujanji bersama Dr Noraini, kami memilih untuk berjumpa Doktor pakar Sakit Puan di terengganu atau johor. Hubby juga kurang gemar pergi ke kerajaan kerana masa yang diambil untuk membuat temujanji juga 2-3 bulan dan hari untuk temujanji juga perlu menunggu berjam2 untuk berjumpa doktor.

Ini telah kami lalui semasa aku mempunyai masalah seperti cyst juga tetapi di bahagian cuping telinga kanan. 4x berjumpa doktor di Terengganu untuk merawat telinga yang berdarah dan bernanah, last2 kene jumpa pakar 3bulan kemudian. Hampir seharian aku dok kat Hops Kuala Terengganu tu menunggu turn untuk aku berjumpa doktor. Panas punggung. Hubby yang bawak mertua aku g shopping kt Mydin pun dah selesai shopping, aku tak sampai2 turn lagi. Hanginnn je aku dibuatnya. Cuti dah habis, buat pula temujanji dengan doktor TNT di Hosp Serdang tapi kena tunggu lagi sebulan. Total tempoh penungguan untuk berjumpa pakar TNT adalah 4 bulan. Kalaulah penyakit cyst aku tu teruk, maunya dah 'selamat' aku agaknya tp syukur, Allah sembuhkan sakit itu sebelum sempat aku jumpa doktor pakar TNT. Tapi waktu hari temujanji jumpa pakar TNT tu pun aku perlu menunggu seawal jam 7pg hingga jam 12tengahari baru selesai.

So, sekarang ni, saban hari aku berdoa agar cyst yang tumbuh pada rahimku tidak melarat dan membahayakan kandunganku. Aku sayangkan kandunganku dan rasa tidak sabar menanti hujung bulan Jun thn depan agar Zafran tidak lagi sunyi bermain sendirian.

Cuma kini, aku perlu menjaga diri agar aku mampu menjaga anak dan kandunganku. Memang terasa perbezaan antara kandungan kali pertama dulu dengan yang kedua ni. Kalau dulu, aku terasa sangat malas untuk pergi kerja, tapi kali ni, aku terasa badan sangat lemah dan lemas. Asyik terasa lapar, setiap 3jam sekali kalau tak makan, perut kosong. Ini ditambah lagi dengan aku yang masih menyusukan badan pada zafran. Walau telah diberi susu botol, at the last, zafran still akan cari susu badan. Bila lewat makan, memang badan terasa letih, lemah dan tak bermaya.

Harap2 semuanya akan bertambah ok seperti sediakala selepas ini...

Category: | 1 Comment

1 comments to “Semoga Selamat Hingga Ke Akhirnya”

  1. Oh my god, there is really much worthwhile data in this post!
    more free games | download game | go to pc games | download best games for pc | online games to go

Popular Posts