Aku sdg dlm proses menghabiskan pembacaan buku berjudul 'Tarik Kekayaan Dgn Kuasa Minda' sblm aku menghadiri MAS Program esok pg. Byk yg ingin aku kongsikan dpd pembacaan ini namun mungkin lenkali krn si bayi sdg asyik menyusu di pangkuan dan sukar utk ku taip tika ini.

Antara petikan yg membuat aku tertarik di dalam buku ini apabila penulis bertanya kpd rakannya sewaktu mereka sdg minum ptg, tiba2 berhenti sebuah kereta Mercedes CLK yg bernilai ratusan ringgit. Lalu penulis bertanya kpd rakannya adakah mereka mahu memiliki kereta itu?

Dan ini jawapan antara mereka:
- Memang susah mahu dptkan kereta ini. Kereta ini hanya utk orang kaya shj.
- Nanti saya kerja kuat-kuat dahulu, baru leh pakai kereta mcm tu

Ramai di kalangan kita mempunyai pemikiran spt mereka. Kita mahu kaya tetapi pada masa yg sama kita masih belum membuka minda bg menerima kekayaan. Kita sdg mengatakan kpd diri kita sndiri yg kita boleh jd kaya tp perlu kuat terlebih dahulu. Persepsi itu adalah persepsi kita. So, camne kekayaan nk dtg dgn mudah andai kita sendiri menyuruh kekayaan dtg dlm bentuk yg susah.

Aku teringat soalan yg bos aku pernah ajukan terhadap staf-stafnya berkenaan.. "Siapa yg nk jd jutawan?" Kpd yg tak nak jd jutawan, berikan sebab. Dan ini jawapan antara mereka..
- Saya rasa saya tak layak nk jd jutawan, jadi biasa-biasa je lah
- Takut tak dpt manage duit dgn baik kalau jd jutawan
- Bimbang jd sasaran pencuri
- Takut jd lupa diri n bongkak bila jd kaya

Byk lg jawapan mereka. Aku hanya menggelengkan kepala melihat jawapan mereka. Aduhai...bila nk maju...Inikah mentaliti orang melayu... kesian..
Kalian, camne?

Category: | 1 Comment

1 comments to “Aku Nak Jadi Jutawan”

  1. Salam anur malati..

    Saya amat tertarik dengan buku yang anda baca tu..boleh saya tau siapa penulis buku tu..lagipun saya pernah belajar serba sedikit mengenai cara kita menarik kekayaan melimpah ruah melalui kekuataan minda..

    oklah berbalik pada isu yang dibincangkan bagi saya adalah tidak wajar kita sebagai manusia meletakkan ketidakbolehan / ketidakmampuan diri kita untuk mencapai sesuatu yang tidak mungkin tercapai dek akal. Kita kan dilahirkan sebagai JUARA!!!...so ape lagi kalian yang membaca blog ini tunjukkan kebolehan diri anda yang sebenar..anda mampu menjadi JUTAWAN...

    Jutawan suka melakukan ape orang yang tak suka buat..Wang bukanlah segala2nya tapi segala2nya memerlukan wang..

    Marilah kita sama2 mengubah kehidupan ;
    Seksa to Selasa
    Zero to Hero
    Nobody to somebody

    adioosss..amigoss

    -jutawanhebat-

Popular Posts