hari-hari si kecil akan belajar perkara baru. mengexplore segala mende di sekelilingnya. tatkala aku sdg memasak di dapur, aku trdengar suaranya berbunyi menandakan si kecil telah bangkit dr lena. sengaja aku membiarkannya bermain sndirian di bilik. aku mencuri lihat dr jelmaan di cermin ruang tamu. dia sdg asyik memerhatikan kipas di depannya berpusing. mungkin seronok dgn kedinginan dr kipas yg berputar atau pelik melihat kipas itu berpusing kiri dan kanan sambil membuai rambutnya yg nipis. kemudian, dipandang kiri kanan, hanya pandangan biasa di bilik dgn bantal diletak di setiap penjuru tilam agar dia tidak bergolek dan jatuh ke simen. sudah puas memerhatikan kipas, dia bergolek ke sudut lain. bermain dgn bantal2 disebalahnya sambil berborak dgn bantal dlm bhs yg hanya dia fahami. setelah keadaan agak selamat, ku sambung tugasku di dapur. hampir siap memasak, suara kebosanan sudah kedengaran di blik. nyata dia bosan krn tiada yg menunjukkan diri samada aku mahupun ayahnya.
ketawa girang si kecil bla aku tampilkan diri di hadapannya dan tangannya diangkat mmbuat 1 prmintaan kpdku. aku angkat dan letakkan di ruang tamu agar dia boleh nmpak aku memasak di dapur. si kecil terus meniarap dan mencari kelibatku di dapur. slps brpuas hati, dia menyambung prmaianan dgn apa shj yg ada di depan mata. kdg kala menonton tv yg mempamerkan objek brgerak.
usai memasak, aku melayan si kecil. membawa dia bertatih keliling ruang tamu di samping membimbing dia utk merangkak. kali ini, 1 kerusi setinggi lutut mnjadi sasaran dia berlatih memanjat. dh tau kerusi bulat tu hampir setinggi perut dia,ada hati nk memanjat..ceh. bunyi nyaring kedengaran gara2 ketidakpuasan hati gagal menaiki kerusi bulat menyebabkan dia hanya mampu mengelilingi kerusi bulat itu dgn bantuan aku memegang di belakang badannya.
try again next time, ujarku dlm hati. si kecil keletihan dgn xtvtnya ptg itu. sbg upah, kusuakan susu brcampur nestum sbg hidangannya ptg ini. habis sebotol, metabolismanya sgt pantas menyebabkan makanan yg baru habis dimakan telah dicernakan sbahagian utk dikeluarkan smula. hmm.. aroma yg semerbak mnyebabkan aku tidak tunggu lama utk mengangkutnya ke bilik air utk berqadak hajat dan mandi. kanak2 pasti sukakan air. air yg mengalir dr paip adalah rakan baru si kecil tiap hari.... :)

Category: | 0 Comments

0 comments to “Permata Hatiku”

Popular Posts