Pada jam 1.07 pagi ini, genaplah anak sulungku berumur 6bln. Rasa terlalu deras masa berlalu. Umpama macam baru lagi aku berkahwin dgn hubby tersayang, tup2 anak sulungku dh semakin membesar. Membesar di depan mataku sendiri. Setakat ini, aku belum lg berhasrat untuk menghantar zafran ke rumah penjaga atau pengasuh. Aku lebih puas melihat anakku di depan mata, bermain, makan, minum, tdo, beraksi di depan mataku sendiri. Lebih puas rasanya mengasuh dan membesarkan sendiri anakku itu.

Jiran2 dan kenalan yang berjumpa dgn keluargaku sering berkata,
"wah..semangat zafran nih. Dah besar dah. dulu kecik je. Ni dah makin bijak."

Aku akui, kadar peningkatan gerak aksi dan tubuh badannya agak cepat.
Di Usia 1 bulan, tdo mengiring, mula angkat kepala sendiri

Di usia 2 bulan, zafran telah tdo mula meniarap. Kedua2 tgn dan kakinya semakin kuat dan tegap utk membantunya utk bangun tegak tatkala kedua2 tangganya dipegang

Usia 3 bulan, sudah semakin bijak bergerak ketika meniarap cuma si kecil belum begitu mahir meniarap sendiri. Semakin aktif melompat2 di riba dan semakin kerap dia bangun tegak tatkala kedua2 pergelangan tangannya dipegang.

Usia 4 bulan, sudah mula mengangkat punggung dan menolak-nolak kaki tangannya. Mula berguling2, mula belajar bertatih apabila krn tgn dan kakinya agak tegap untuk bergerak

Usia 5 bulan, sudah mula merangkak dan semakin hari semakin bertambah kelajuan pergerakan merangkaknya. Mula belajar untuk duduk sendiri dgn bantuan 4 benda iaitu punggungnya, kedua2 kakinya dan salah satu tgnnya utk menyangga. Biasanya tgn kiri akan dia gunakan untuk elakkan badannya jatuh. Sudah mula belajar memanjat dan ingin berdiri melalui pautan tangan pada sesuatu benda yang boleh dia paut. Cth tpt pautan utamanya adalah aku dan ayahnya yang sdg duduk. Seringkali juga badan aku atau hubby menjadi mangsa beliau bergerak ke seberang. jauh gaknya nk pusing aku, so yg paling mudah, cross je bdn aku yg sdg berbaring utk dia ke sebelah yg lain.

Usia 6 bulan, jangkaan awal..maybe zafran sudah semakin mahir duduk sndiri tanpa perlu sanggaan dr tangannya, belajar untuk memanjat bende yg mudah dipanjat, bertatih untuk berdiri sndiri dan mungkin tumbuh gigi.

Berat badannya meningkat konsisten selari dgn usianya. Ketika kelahiran, beratnya 3kg dan setiap bulan pertambahan adalah 1kg. Baru kelmarin, hubby menimbang dan hasilnya adalah 9kg.itu berat utk umur 6bln. Saiz badannya juga semangat selari umpama kanak2 berumur 1 thn. Ini berdasarkan pemerhatianku tatkala melihat zafran duduk di sisi jirannya yg berumur 1thn kelmarin.

Kenapa agaknya beliau semangat ya? sehingga 2org sepupu perempuannya yg sblm ni lebih semangat darinya dari segi saiz dan berat kini telah tewas mudah. Saiz lebih kurang namun timbangan berbeza. mereka dalam 7kg namun anakku 8kg last month. Hmm..:)
Mungkin penangan nestum setiap hari kot. Selain susu badan, susu botol yg diminumnya pasti akan dicampur sedikit nestum krn dia bijak utk meneka mana satu minuman susu yg tawar dgn yg ada lemak2 berkrim. Susu badan adalah yg paling utama. Jika dirasakan susu badan masih ada, tidak sama sekali si kecil akan menjamah susu botol yg disediakan. Si kecil akan menyusu badan sehingga beliau puas hati bahawa susu badan dh kering, baru akan dijamah susu botol.

Justeru itu, saban hari aku akan melakukan senaman menyihatkan badan dalam 10-15 minit sehari sekurang-kurangnya untuk mendukungnya.(Awas, senaman dukung bukan dilakukan berterusan selama 10-15 minit tetapi ia adalah berselang seli dan campur mencampur. sekejap dukung 1 min, skejap 2min,kdg2 bila nangis 5 min dan seterusnya) Selain untuk kepuasan dirinya setelah letih bermain di bawah, ia juga adalah sbg terapi dan senaman badanku agar berat badanku terus ideal. hahaha...

Category: | 0 Comments

0 comments to “Ahmad Zafran Genap 6 Bulan”

Popular Posts