Di hari akhir menjelang Ramadhan, pg td aku ajak kwn2 bekas opismate makan sama. Ade zila, Kak Mimah, Tini dan Yana. Terima kasih krn sudi dtg. Kami mkn di Johny Steambot di Jusco Cheras Selatan. Jam 10.15 pg aku dh kuar umah dgn si kecil. Sengaja bawa si kecil krn teman2 teringin jumpa si kecil. Lagipun saje bg peluang hubby buat bisnes onlinennye dgn tenteram tanpa gangguan di rumah. Kira2 jam 11.00 pg baru masuk Johny Steambot.(xtau le betul ke idak ejaannya tuh). Jumpa dorg ni, borak punya borak, dpd hanya kitorg shj dlm kedai tu, sampaila kedai tu penuh dgn org yg dtg nk lunch. Upenye berejam borak sambil mkn. Jam 1.00 baru bertolak blk umah.

Sambil menunggu malam tiba, aku sdg menyiapkan upload koleksi produk terbaru aku di kedai permata. Aiseh, pakaian dan brg2 sume lom kemas lagi. Malam ini, InsyaAllah aku sekeluarga akan memulakan perjalanan ke kampung d Batu Pahat Johor untuk bersama2 menyambut ketibaan Ramadhan kali ini di samping ayahanda bonda dan para kekanda di kg. Konvoi 2 kereta dgn kuage kakak ku yg dr Selayang. Mungkin singgah sebentar ke Putrajaya mengambil 3 org anak saudara yg ingin turut serta balik ke kg. Kakak di Putrajaya tidak berkesempatan utk blk bersama memandangkan anak sulungnya perlu hadiri kelas tambahan untuk UPSR 2minggu lg. Abang di Kajang pula berkemungkinan akan balik minggu dpn.

So, mlm ni kira2 9 org akan bergerak ke johor menaiki 2 kereta. Jam 2.00 pg bertolak dan dijangka sampai kg kira2 jam 5.00pg esok. ngam2 time utk sahur kan. hahaha... Sejak pas magrib kakak di kg dh stat msg2 bila nk smpai kg. Rileks laa... nk wat surprise pd kuage di kg. Mereka ingat kuage aku je nk blk tp rupanya ade 2 kuage lg nk join sama. :D

Pasti meriah sahur esok pg. Esok juga dijangka Abg Mat sekuage dr Kuantan akan blk ke Johor juga. Abg Mat saban tahun akan blk kg secara bergilir. Disebabkan last year mereka beraya di Johor, maka thn ni mereka akan beraya di Perak, umah mertua plak. So, dlm bulan Ramadhan, Abg Mat sekuage akan cari peluang utk blk ke Johor.

Sgt teruja utk menyambut puasa pertama thn ini beramai2. Sahur ramai2, masak ptg sama2 dan buka puasa ramai2. Terawih..thn ni buat kt umah je la coz ada si kecil. Ntah menu apa mak nk sediakan esok gaknya..:D Rindu nk rasa masakan mak.

Dlm pada tu, aku risau pd my baby. Klu aku posa, pastinya susu akan kering cpt. Kesian si kecil yg terpaksa menyusu botol. Pastinya dia memberontak jika susu badan tak cukup. Huhu.. Ops! Thing +ve. Kuasa Allah tiada yg dpt melawan. Bykkan minum di waktu sahur, InsyaAllah aku try my best utk bg susu badan sebanyak yg boleh, sehingga waktu berbuka kalau boleh. Amin..

Bertepatan awal puasa thn ni jatuh di minggu cuti sekolah, maka dgn penuh gembiranya aku akan turut berada di kg sehingga 31Ogos09 ini. Yeyeye... Dan pd cuti Nuzul Quran smgu pas naik cuti sekolah, aku sekuage akan blk ke T'ganu plak. Hmm... nk wat cemano. Aku ajak hubby blk Johor, dia akan tanya, bila plak nk blk Tganu. So, kene fair n square lah. Ghayo nnt ni pun, 3hari pertama raya di Johor dan Raya ke 3-6 berada di Tganu plak. Raya bersama anak pd thn ni akan stat di Johor coz last year aku dh berkorban beraya awal di Tganu buat pertama kali slps jd isteri org. Posa pun blom, dh citer melalut ttg raya plak.

So, Selamat Menyambut Ramadhan, bulan penuh keberkatan. Marilah kita perbanyakkan ibadah di bulan ini. Salam kemerdekaan juga utk semua. Dengan ini, blog ini juga akan cuti selama seminggu sehinggalah aku kembali semula ke Kajang pada bulan 9 nnt.

Dpt msg kak syila, majlis buka posa alumni lambaian di KL pd 5hb9. Nampak gaya, tak dpt le nk join coz sudah berada di Tganu ketika itu. Buka posa bersama kuage mertua le gamaknya...

Category: | 0 Comments

0 comments to “Menyambut 1 Ramadhan”

Popular Posts