Perjalanan pulang ke kampung tempohari diuji dgn beberapa ujian:-
1. melalui kawasan kemalangan membabitkan treler dan kereta mungkin yg baru shj berlaku (aku tak sempat fokus apa yg berlaku krn melihat kereta kakakku sekeluarga di depan mengelak dr tersondol bontot treler yg berhenti di kiri bahu jalan manakala hubby fokus dgn pemanduan mengelak serpihan2 xciden yg berterabur di tengah2 jalan sementara di bahu kanan jln terlihat seimbas sebuah kereta di tengah2 devider antara 2 higway)
2. selepas hentian rehat air keroh, tayar belakang kiri kereta pecah dgn keadaan tiada lampu jalan, bersebelahan hutan, kakak dh agak jauh di depan, kenderaan laju2 menuju arah selatan dan jarum jam di tangan 3.00PAGI!! - mekaceh kpd pihak plus krn sudi membantu kami menukar tayar kereta di kawasan yg gulap gulita
3. Perjalanan ke kampung terpaksa guna aicond asli gara2 bau hangit 1 mcm dlm kereta krn tayar yg pecah tidak muat utk dimasukkan ke bonet. terpaksa letak di seat belakang dgn 2 org anak saudara. mujur seorang lagi anak saudara yg 'saiz semangat' sudi pindah ke kereta kakak.

selamat sampai ke rumah ibu ayah tepat jam 5.00pg dan terus bersahur beramai2..:)

Hari kedua puasa, buat lontong. istimewa juga dibuat untuk abang mat sekeluarga yg tidak dpt bersama kami di bulan syawal nnt krn turn rumah mertua..:D

Hari ketiga puasa, 'munjung' . tau ape itu munjung????
Munjung adalah satu kebiasaan atau spt adat yang sering dilakukan di kawasan Johor dan mungkin terutamanya org jawa. Munjung adalah istilah untuk memasak lauk pauk berlebihan untuk diberikan kpd saudara mara serta jiran tetangga yang mmg hanya akan dilakukan pada bulan Ramadhan sahaja. Menu untuk munjung pada thn ini adalah ketupat segera, lodeh, ayam merah serta sambal goreng. Johor mempunyai makanan tradisi istimewa iaitu lontong (ketupat+ayam+lodeh+sambal goreng/mee goreng/serunding dll). Sebanyak 7 ekor ayam selamat dijadikan lauk untuk dimakan sendiri serta dihadiahkan kpd kira2 22 buah rumah saudara mara dan jiran. Aku secara sukarela menjadi penghantar munjung. Selain menghantar juadah, boleh juga bersua muka bertanya khabar kpd saudara mara yg sudah jarang berjumpa.

Hari kelapan puasa, berbuka puasa di rumah Mak Teh sekuage di Panchor. Mak Teh adalah ibu saudara kpd hubby yg berkahwin dgn org jawa Panchor. So, menu buka puasa kali ini, selain juadah yg kubawa dari rumah, terdapat juga menu nasi ambeng.
Tau apa itu 'nasi ambeng'???
Nasi ambeng adalah salah satu makanan tradisi masyarakat jawa yang lazimnya dimakan secara beramai2 di dalam satu dulang besar. -biasa time kenduri, akan dijamu nasi ambeng. Antara menu nasi ambeng adalah : Nasi biasa+serunding+sambal goreng+sambal merah+mee goreng+ayam+sayur goreng dll). gambo, search sendiri kt internet ye..:D

Seawal 1 Ramadhan hingga ke 9 ramadhan, kuih yg paling femes di rumah adalah kuih tepung pelita. Ini kerana selain aku sndiri yg suka mkn kuihtu, anak saudara aku yg baru belajar puasa thn ini turut meminati kuih tersebut. Maka sbg hadiah puasa padanya, kuih tu akan dibeli setiap hari di Param (Pasar Ramadhan) Pt Sulong setiap ptg selain menu nasi ayam.

Category: | 2 Comments

2 comments to “Jejak 10 hari di Johor”

  1. Salam...
    Nikmatnya Ramadhan,tambah nikmat bila bersama keluarga.

  1. ye.. betul tu ummi amani.
    yg jauh didekatkan, yg dekat dimesrakan, yg mesra diserasikan.. ^_^

Popular Posts