Ini kali kedua atau ketiga dalam bulan ini, kurier Gdex tidak datang pikup seperti yang sepatutnya. Semalam hubby dah call awal sebelum jam 3.30ptg untuk pastikan Gdex datang pikup untuk parcel pelanggan yang berada di Sabah. Parcel ni urgent, perlu sampai sebelum weekend kerana weekend ni dan seterusnya pelanggan ini akan pulang ke kampung. Aku menanti GDex sampai ke Magrib, tapi tak kunjung tiba. Bila dimaklumkan kepada hubby, memang hubby marah kerana kes sebegini sudah acapkali berlaku akhir2 ini. Baru minggu lepas kena warning sebab tak pikup, takkan minggu ni buat lagi. Memang nak kena basuh cukup2 kali ini. Hubby seorang yang sangat penyabar berbanding aku yang lebih mudah ber'angin'. Tapi untuk perkara2 urgent yang melibatkan pelanggan dan bisnes, hubby memang cukup tegas. Kalau hubby dan berang, aku memang mengambil sikap cool sahaja dan kerana itu aku tak pernah marah atau hangin pada mana2 kurier sebelum ini sebab hubby dah sembur dan basuh mereka. Tapi kali ini, kesabaranku teruji. Pelanggan keutamaan kami. Kelewatan penghantaran dan penerimaan pelanggan boleh menyebabkan pelanggan tidak berpuas hati. Jika pelanggan @ end user, kami lebih mudah menggunakan khidmat Poslaju tapi bila pelanggan @ pengedar, khidmat kurier digunakan kerana barang yang dihantar lebih banyak. Jika pengedar dapat barang lambat, pasti pelanggan2 mereka akan marah dan mungkin lari. Kalau pelanggan lari, pengedar pasti dah kurang membeli dan bila pengedar dah kurang membuat belian, siapa yang rugi? Pasti aku dan keluarga aku juga yang rugi.

Aku berkira2 untuk menggunakan khidmat kurier lain hari ini, tapi disebabkan aku belum membuka akaun untuk kurier lain selain Poslaju dan GDex, pasti agak sulit prosesnya. 1 syarikat kurier baru yang menawarkan khidmat kepada kami pula terpaksa mengambil masa 3hari bekerja untuk memastikan barang sampai ke tangan pelanggan. Kalau dah sampai 3hari bekerja, baik guna PosMalaysia. Memang kompem dalam 3hari bekerja dan jauh lebih murah dari kurier lain. Pengedar mahu GDex juga kerana GDex berhampiran dari rumahnya dan seandainya lambat kurier, dia boleh pikup sendiri di HQ Gdex KK. Oleh kerana dia adalah pengedar kesayanganku yang telah lebih 2thn aku berurusan dengannya, aku menerima juga cadangannya.

Panggilanku kepada GDex seawal jam 9lebih telah disambut oleh seorang budak bernama Hani. Kenapa kupanggil dia budak?kerana jawapan yang diberi kepada setiap soalanku adalah bersikap kebudak2kan dan langsung tidak profesional seperti nama syarikatnya yang kunun macam gah. Antara butir bicara aku dengan budak Hani...

Isu 1 : Tak Datang Pikup
Aku : Semalam ada tak orang dari AAM Hikmah call untuk minta datang pikup?
Hani : Ada
Aku : So, saya tunggu sampai ke malam kenapa tak datang orang yang datang pikup?
Hani : Ye ke... semalam saya dah bagitau pada orang yang pikup tu untuk pikup
Aku : Ini bukan kali pertama kurier tak datang pikup. Dah banyak kali, kenapa buat lagi macam nih?
Hani : Yang pikup tu bagi alasan hujan
Aku : Hai, boleh jadikan hujan sebagai alasan ke. Kan pikup naik lori, bukan naik motor
Hani : Awak punya parcel kan. Memang sepatutnya yang datang lori. Kejap ye..
Then hani pun bercakap pula dengan staf yang lain berkenaan ketidakhadiran pikup ke rumah kami. Entah apa alasan yang mereka cipta. Tup2 hani menyambung bualan...
Hani : Boleh bagi reference number tak?
Aku : Reference apa pulak. Semalam suami saya yang call, saya kurang pasti dia cakap dengan siapa. Kalau saya tahu dia cakap dengan siapa, mmg saya cari orang tu harini
Hani : Sepatutnya sebelum minta kurier datang pikup, kene dapatkan reference number sebagai bukti customer ada call dan minta pikup. Reference tu akan masuk dalam sistem dan jika kurier tak pikup, baru customer boleh komplen kerana dalam sistem ada rekod nama syarikat customer tapi kurier tak pikup. Ni dalam sistem takde nama AAM untuk semalam, so memang takdelah pikup
Aku : Hai, macam mana ni. Tadi kata semalam memang ada wakil AAM call, pastu cakap takde pulak
Hani : Saya ingatkan AAM ada call, rupanya takde. Tu yang tak pikup.
AKu : Hei, suami saya call semalam tau. kenapa awak takde rekod????
Hani : Semalam sistem down dari jam 9.00 sampai jam 2.00ptg, tu yang takde dalam rekod
Aku : Tapi...suami saya call selepas jam 2.00 ptg semalam, bukan sebelum tu...
Hani : Err...entahlah. so, nak pikup hari ni la ye
AKu : Make sure datang hari ni. Bagi terus menatang reference tu. kalau tak pikup juga, siapla awak, saya repot terus pada HQ

Isu 2 : Tempoh Penghantaran
Aku : Selalunya berapa lama tempoh penghantaran untuk pelanggan terima?
Hani : Kalau jauh ke pedalaman tu biasannya amik masa 2,3 hari juga.
Aku : Kalau ke kawasan bandar Kota Kinabalu, Sabah?
Hani : Tengok juga la, klu kat parcel tu ade remark urgent dan alert, parcel akan dihantar esoknya. Kalau takde, memang kami ada kelonggaran untuk hantar lewat dan mengutamakan yang urgent
Hani : Kenapa sebelum ni takde pulak macam tu. Sejak bila pulak kena remark macam tu. Takde sape yang inform pun sebelum ni. Akhir2 ni selalu je customer terima lewat. Kalau saya tak tanya, pihak awak pun langsung takde nak inform kan. Semua barang yang kami hantar, semua urgent, customer nak cepat. Kalau nak delay2, baik tak payah guna gdex
Hani : Memang kena remark kat parcel tu, kena bagitau pada yang pikup, parcel tu urgent then nanti kami akan buat alert yang parcel tu kena hantar segera.
Aku : Hari sabtu kerja tak?
Hani : Hari sabtu kerja
Aku : Dah tu kenapa setiap kali saya buat kurier hari Jumaat, paling awal, customer akan terima hari Isnin?
Hani : Hantar ke mana tu?
Aku : Sabah, KK
Hani : Ye ke... hmm.. saya kurang pasti pula

Isu 3 : Rekod Takde Dalam Sistem Online
Aku : 1 lagi kes. Last week saya call dan bercakap dengan awak hani, tentang consigment note customer saya yang takde dalam rekod. Bila saya tanya awak, awak kata akan call balik tapi sampai hari ini, awak takde call saya langsung untuk bagi feedback, KENAPA???
Hani : Boleh bagi CN(consigment note) dan tarikh?
Aku : CN bernumber bla bla bla dan dihantar pada 12nov09
Hani : Ok, saya akan semak dan akan call balik. Boleh bagi no telefon?
Aku : Awak ni tanya soalan yang sama macam minggu lepas. Awak takde rekod ke?
Hani : Takde, hanya tengok daripada sistem sahaja
AKu : Awak ni takde buku note ke untuk rekod segala komen atau komplen customer
Hani : Takde
Aku : Awak ni memang kena banyak improve laaaaaa. Aku pun bg no tel aku untuk dia hubungi semula.

Saje aku nak uji dia walau aku dah tau status barang yang dihantar pada 12hb minggu lalu. Tapi status tu pun aku terima daripada customer, bukan dari pihak GDex yang sepatutnya lebih bertanggungjawab tentang ketiadaan rekod dalam sistem. Kalau hilang parcel tu, nak ke GDex tanggung kerugian yang terpaksa aku hadapi kerana terpaksa mengganti dan menghantar semula barang yang dipesan pelanggan????

Tak lama kemudian, henset aku berbunyi...

Hani : Melati, ini hani nak beritau tentang CN yang takde rekod hari tu. Daripada sistem ini, parcel telah diterima pada 16hb dan ditandatangani oleh blablabla
Aku : Hantar 12hb, Khamis, terima 16hb, Isnin. Khamis, Jumaat, Sabtu, Isnin. Kenapa amik masa sampai 4 hari. Tak kerja ke Jumaat dan Sabtu tu. Apa sebab lewat?
Hani : Takde reason
Aku : Kenapa takde reason?
Hani : Sebab dalam sistem ni takde reason kenapa lewat dihantar. Just rekod tarikh pikup, tarikh terima dan diterima oleh siapa
Aku : Sepatutnya awak siasatlah kenapa lewat. Dah le takde rekod dalam sistem online, lepas tu lewat, then langsung takde call balik saya bagi status dari minggu lepas. Takkan bila ditanya pelanggan, awak just nak bagitau takde reason???
Hani : Kalau Melati nak Hani siasat, nanti baru Hani siasat

Aku rasa, byk lagi point yang aku soal tapi tak dapat jawapan yang munasabah atau munasarawak dari dia. Jawapan yang diberi memang sambil lewa dengan tiada langsung ungkapan maaf. Intonasi dari Hani memang umpama budak yang tiada langsung perasaan bersalah atau caring kepada customer.

Aku hantar sms ringkas kepada hubby inform ringkas apa yang terjadi. Hubby minta no tel HQ GDex di PJ kerana tak suka perkara sebegini berlaku lagi kepada kami dan sikap sambil lewa staf GDex di Kajang. Tengahari tu, hubby call sekali lagi GDex kajang untuk giliran dia membasuh pulak dan sekali lagi Hani yang menjawab panggilannya. Menurut hubby, rasanya kelmarin, Hani jugalah yang menyambut panggilannya kerana staf GDex yang dah biasa dengan kami mudah mengenali kami tapi berlainan dengan Hani yang bertanya detail ttg syarikat dan parcel yang ingin dipikup.

Kata hubby, Hani ada maklumkan yang isterinya (aku) ada membuat panggilan dan memaklumkan tentang pikup untuk hari ini.
Dan hubby terus menjawab, "Ye, saya tau isteri saya ada call tapi kali ni saya pulak nak call sebab semalam saya yang call dan awak jawab tapi awak bagitau isteri saya, takde orang dari AAM call untuk pikup. Saya nak tau kenapa jawab macam tu walhal saya sendiri yang call semalam!!"
Hani : Oh, semalam sistem down dari jam 2.00 ptg sampai ke petang. Itu yang takde dalam rekod untuk pikup..

Bila hubby call aku, aku jawab : Sengal betul budak tu. Dengan ala, dia kata sistem down dari pagi sampai jam 2ptg. Dengan abang, dia kata sistem down dari jam 2ptg sampai ke lewat petang.

Bila hubby call HQ GDex, seorang lagi budak sengal menjawab...
Hubby : Saya nak buat laporan tentang GDex. Dengan siapa saya patut bercakap atau berurusan?
Budak sengal HQ Gdex : Hmm.. entahlah, saya pun tak tau dengan siapa customer patut berurusan untuk buat report.

DAMN!!!

Category: | 3 Comments

3 comments to “GD Express Yang Hampeh”

  1. aduhai.. terhenti sekejap baca dialog hang nie.. eheheh kasi basuh kat HQ pulak.. lengkali recordkan panggilan.. anything happen hang bg je record perbualan hang tu kat bos besaq dia.. ... aku rasa org terakhir yg jawap tu.. budak bawak lorry kot yg pick up phone..

  1. sy bru je nk g amik courier kt sana..mmule dia jnji nk anto kt cni,...putrajaya..tp td dia call gtau sender suh sy amik sndiri...tah btul ke idak....klu cmtu bek xyah pkai courier..ke cmne?

  1. Adui.. Bru plan nk guna gdex. Sy nk pos byk cadar. Pkai poslaju mhl sgt

Popular Posts