Ape itu makna sebenar garang? Adakah ia suatu perkataan yang baru ditimbulkan dari bibit2 mulut ke mulut berdasarkan karektor dan tabiat seseorang. Aku belum lagi berjumpa definisi garang dengan jelas walaupun telah cuba bertanya kepada pakcik google mahupun makcik wikipedia. Kamus tatabahasa BM sahaja belum aku rujuk.

Definisi tegas juga belum aku jumpa kecuali aku rujuk kepada kamus BI yang bermaksud firm. Ramai yang bersetuju mengatakan aku garang, melalui undian di FB petang semalam. Yang mengundi adalah di kalangan kroni, teman2 dan juga mereka yang mengenali aku secara detailnya. Sebelum ini, yang menilai aku garang adalah di kalangan mereka yang kenal aku secara lahiriah, namun kalau yang rapat pun mengatakan aku garang, maka aku terimalah dengan hati terbuka yang aku ini kategori bersifat garang. hahaha...


Teringat antara ayat2 mereka yang pernah kenal aku..
"Ini bekas bos aku dulu. Garang giler, dia masuk je, aku cuak kalau ada kerja tak siap..."
"Ini salah seorang staf saya, jaga2 dengan dia. Mulut dia pun laser macam saya jugak.."
"Masa maula2 kenal akak ni, saya takut nak tegur sebab nampak garang. Bila dah kenal, poyo la akak nih.."
"Jaga2 dengan orang tu, dia tu cerewet dan laser.."
"Akak ni muka garang, takde senyum, pandang pun semacam je..."
"Ko ni garang lah anur, takut budak2 tu nak tegur ko. Atau..kau ni saje buat2 garang?..hahaha.."

Mungkin aku terpengaruh dengan didikan dan latarbelakang keluarga aku.
Adik beradik aku expecially abang2 yang tua aku kata, "Mak tu dulu garang. Kalau lah dulu ada teledera, rasanya ada anak mak yang call teledera cakap maknya garang"
Mak memang tegas dalam mengajar anak2nya berbanding ayah.
"Selepas maghrib, wajib mengaji. Sesiapa tidur selepas subuh, rezeki tak masuk dan jangan sarapan. Bangun tidur, kemas tempat tidur terus. Lepas makan, basuh pinggan dan cawan sendiri. Jangan ada sesiapa tengok TV waktu maghrib. Kalau keluar, sampai rumah sebelum maghrib." Itu adalah antara peraturan2 asas yang wajib dipatuhi.

Kakak sulung aku pun tersangatlah garang. Pantang buat silap, siap la kena.. Mungkin kerana adik beradik ramai dan dia pula perempuan sulung. Abang2 yang atas semua tak bleh diharap buat kerja rumah. Tapi atas kegarangan kakak sulung aku itulah dulu aku rajin belajar dan cepat memahami pelajaran.
Abang sulung aku juga garang orangnya. Bila abang sulung dah garang, mak dah kurang garangnya maybe kerana ada pengganti.
"Mandi @ berkubang dalam parit lama2..alamatnya kaki kena sebat dengan batang kayu. Balik malam2, tidur luar rumah. Lambat mandi petang, tidur dengan kambing. Nakal je kena marah, nangis lebih2 kena duduk luar rumah, silap2 kalau kurang ajar..pelempang naik ke pipi." Huh..

Namun, aku berterima kasih kepada mereka. Berkat didikan, asuhan, kegarangan dan ketegasan merekalah aku berjaya kini.
Mereka kata, "marah kerana sayang, garang kerana nak didik agar jadi orang berguna, tegas agar kau ingat pengajaran tu sampai bila2.."

Category: | 1 Comment

1 comments to “G.A.R.A.N.G @ T.E.G.A.S”

  1. Really helpful data, thank you for the post.
    dallas zoo coupons printable | why my computer is so slow | car dealerships in naperville il

Popular Posts